IDAG Inloggade: 775   Kommentarer: 58   Bilder: 35
gaddad.se
Användarnamn:
Lösenord:

Glömt lösenord?   Bli medlem

ny gaddad

EmpZ
Medlem

Gick med: 4 Sep 2010
Arrow Inlägg #1  4 Sep 2010
tjena gaddade mig idag och undrar hur länge man ska ha plasten på? har efter tatuerarens order tagit av plasten som han satte på och tvättat av med oparfymerad tvål, efter detta så la jag på ett tjockt lager helosan och plastade på igen, men hur länge måste jag ha plasten på innan det räcker med att bara smörja? var förövrigt min första gadd så är helt grön på området:P
Zorlac
Medlem

Gick med: 10 Nov 2008
Arrow Inlägg #2  4 Sep 2010
Du ska inte plasta om det igen... rekomenderat är att man har på det ca: 2 tim efter sedan tvättar man bara rent det och smörjer med helosan ett par ggr per dag.
EmpZ
Medlem

Arrow Inlägg #3  5 Sep 2010
ok hehe får olika bud från varje person jag frågar...
nerd81
Medlem

Gick med: 22 Sep 2008
Arrow Inlägg #4  5 Sep 2010
Kan vara för att det finns olika sätt att läka en tatuering på. Det bästa sättet om du frågar mig är att följa tatuerarens råd, förutsatt att det är en seriös sådan du har gått till. Om jag inte missminner mig helt så finns det råd här på gaddad, dels från crew men även en eller flera trådar i forumet.

Om du vill veta mina åsikter om läkningstekniker utifrån mina erfarenheter så är det bara att skicka ett pm till mig. Lycka till!!
Vifur
Medlem

Gick med: 17 May 2009
Arrow Inlägg #5  5 Sep 2010
EmpZ skrev:tjena gaddade mig idag och undrar hur länge man ska ha plasten på? har efter tatuerarens order tagit av plasten som han satte på och tvättat av med oparfymerad tvål, efter detta så la jag på ett tjockt lager helosan och plastade på igen, men hur länge måste jag ha plasten på innan det räcker med att bara smörja? var förövrigt min första gadd så är helt grön på området:P

Och ha INTE ett tjockt lager helosan!
Don't judge a tattooed person by the colour of his skin.
EmpZ
Medlem

Arrow Inlägg #6  5 Sep 2010
bah nu är jag förvirrad... kan någon reda ut vad som gäller istället för att komma med en massa "inten"
sikth
Medlem

Gick med: 13 Sep 2007
Arrow Inlägg #7  5 Sep 2010
Jag har gjort så att jag har tagit av plasten efter några timmar, duschat så att allt "gegg" försvinner och sedan smörjt den med helosan elle bepanthen.
Inte för mycket salva utan så att den har arbetas in i gadden så den inte är vit!
lycka till!
xEmilx
Artist

Gick med: 25 Nov 2007
Arrow Inlägg #8  6 Sep 2010
jag rycker fram mitt förskrivna skötselråd här. =D

skötselråd vid tatuerings sittning på 3 timmar eller mer.

1. ta av plasten på kvällen eller på morgonen efter, tvätta noga dina händer innan du vidrör tatueringen och tvätta sedan noga bort allt klägg från tatueringen, gör ingenting om du skrubbar lite lätt med handflatan för att få bort det, använd gärna någon oparfymerad tvål eller åtminstone en flytande tvål när du gör detta, och så varmt vatten du klarar av.

låt luft torka i unjefär 5 - 10 min innan du masserar in åtefuktande salva i tatueringen, väldigt sparsamt. det ska masseras in i huden. jag rekomenderar jukon eller bepanthen sätt sedan på en ny plast.

gör om detta på morgonen, mitt på dagen och på kvällen i åtminstone två dygn.
efter detta kommer såret förhoppningsvis slutat vätska och kommer då inte bilda en tjock sårskorpa.

märker du att tatueringen fortfarande vätskar gör du om steg 1 i ett dygn till.

2. när du tar av plasten för sista gången går du genom samma procedur förutom att du inte sätter ny plast på.
då går du istället över till att massera in salva på tatueringen ca 5 gånger per dag till du känner att tatueringen har läkt ihop, vilket efter den här plastnings proceduren brukar ta ca en vecka.

detta är ett skötselråd jag har jobbat ihop under flera år av arbete med tatueringar och av att blivit tatuerad själv.
jag har sammanställt detta skötselråd av råd jag fått från tatuerare med 10 + års erfarenhet av tatueringar samt råd från sjukhus.
www.xemilx.com
emiledge.blogspot.com
EmpZ
Medlem

Arrow Inlägg #9  6 Sep 2010
tack för hjälpen! uppskattas
xEmilx
Artist

Gick med: 25 Nov 2007
Arrow Inlägg #10  6 Sep 2010
har du tatuerat dig kortare tid behöver du inte ha plasten på lika längeför då vätskar det inte lika mycket, blir ju inte lika svullet och så.
2små tatueringar kan räcka att ha plasten till morgonen efter.
www.xemilx.com
emiledge.blogspot.com
Hard
Artist

Gick med: 21 Aug 2008
Arrow Inlägg #11  6 Sep 2010
Detta tvistas det om fram o tillbaka .. Jag gör inte som emil o och varken mina egna eller mina kunders tatueringar får speciellt mycket/tjocka ruvor .. Men det är en beprövad metod .. Det ända man kan säga är väl så länge tatueringen är väl gjord o man sköter hygienen och smörjer som man ska .. Så brukar resultatet bli bra
Blodad tand .....
kadden
Medlem

Gick med: 26 Dec 2007
Arrow Inlägg #12  6 Sep 2010
Hard skrev:Detta tvistas det om fram o tillbaka .. Jag gör inte som emil o och varken mina egna eller mina kunders tatueringar får speciellt mycket/tjocka ruvor .. Men det är en beprövad metod .. Det ända man kan säga är väl så länge tatueringen är väl gjord o man sköter hygienen och smörjer som man ska .. Så brukar resultatet bli bra

stora heltäckande färgtatueringar med långa sittningar så är för mig plast det enda riktiga ...kör plast på alla gaddar i ettpar till tre dagar och läkningen kan inte bli bättre ...sen kan folk komma o snacka om köttätande bakterier hit o dit ,,,sköter man sin gadd ordentligt så har man en mycket renare tatuering under plasten än utan...kan tillägga att jag började plasta in mina gaddar för jag är snickare och detta för o skydda tatueringen emot smuts o damm ,,och blev positivt förvånad över hur snabbt det läkte ,,flera dagar tidigare än om man smörjer som vanligt
Hörbarhet 0:a klart slut !..
Hard
Artist

Gick med: 21 Aug 2008
Arrow Inlägg #13  7 Sep 2010
Kadden såg du texten.. det är en beprövad metod = det funkar bra att köra med plast .. men det är ingen vedertagen regel att så måste det vara ..
Blodad tand .....
Senast redigerad7 sep 2010 av Hard
haringentattoo
Medlem

Gick med: 29 Jun 2010
Arrow Inlägg #14  11 Sep 2010
gjorde min på vaden mitt på dagen. lät plasten sitta från 14.00-20.00. tvättade sedan med bomull. köpte lactacyd (flytande parfymfri ) ( kan spruta den direkt på ) och tvättade försiktigt men noga och länge.( se till att få bort all tvål också;) sedan strök jag på bepanthen la på ny plast för natten då jag har hund och ej ville ha hundhår såret. sov med mysbyxor för att inte skava av plasten, och för att byxorna ej skulle klibba ihop med vätskan från gaddningen.

på jobbet ( verkstad ) tog jag med mig bomull och tvålen samt salvan. jag tvättade noga och smorde lite mera än tunt då salvan klibbade mot byxan.
jag ville ej använda plast för att den ska få lufta( inget dammigt jobb) och läka ostört. men byxorna skavde lite ( därför mera salva) det svider så klart första dygnet. nu har jag kört 2 dagar

tvätta och salva, morgon-middag-kväll . Kan låta den andas helt "torrt" någon timme och sen på med salva igen,, den mår super bra..!!
EmpZ
Medlem

Arrow Inlägg #15  11 Sep 2010
kan komma med en liten update:P blandade lite av era råd och gadden läker på jättebra! tackar och bockar för alla råd